לבנון אישרה גידול ושיווק מסחרי של קנאביס המפ ו-CBD

לבנון אישרה אתמול גידול של קנאביס שמכיל פחות מ-1% THC, בתקווה שהמהלך יעזור לשקם את הכלכלה הגוועת שלה. בכך הפכה לבנון למדינה הערבית הראשונה שעושה זאת. ארגון חיזבאללה הביע התנגדות למהלך.

עוד לפני ישראל לבנון עשתה אתמול היסטוריה כשהפכה למדינה הערבית הראשונה שמתירה גידול חוקי של קנאביס למטרות רפואיות ותעשייתיות. באופן רשמי, החוק החדש מתיר רק קנאביס שמכיל פחות מ-1% THC, כלומר בעיקר מה שמכונה ‘המפ’ (Hemp) לתעשייה ולייצור מוצרי CBD.

הצעת החוק ההיסטורית אושרה ע”י הועדה הפרלמנטרית עוד לפני כחודשיים (26.2) ואתמול (22.4) היא אושרה גם בהצבעה בבית הנבחרים – זאת למרות התנגדות חריפה מצד גורמים שמרניים ובעיקר מארגון החיזבאללה, המחזיק בשטחי גידול קנאביס בלתי חוקיים נרחבים.

את הרעיון להתיר גידול קנאביס למסחר קיבלה ממשלת לבנון מחברת הייעוץ האמריקאית מקינזי ושות’, אותה היא שכרה לפני כשנתיים כדי שתעזור לה לחשוב על דרכים להוציא את לבנון מהמצב הכלכלי הקשה שלה. המחקר שביצעה מקינזי ושות’ פורסם ב-2018 ולפיו תעשיית קנאביס חוקית בלבנון יכולה להניב רווחים של כמיליארד דולר בשנה עבור המדינה ולעזור לשקם את הכלכלה שלה.

הכסף הזה מאוד נחוץ ללבנון – החוב הלאומי שלה עומד כרגע על 150% מהתמ”ג שלה, מה שממקם אותה במקום השלישי ברשימת המדינות ששקועות הכי עמוק בחובות. עם זאת, היו מפלגות בפרלמנט שהזהירו כי היעדר אכיפת החוק במדינה והמציאות הפוליטית הקשה בה עשויים להוביל למצב שבו השליטה בענף הקנאביס החוקי החדש תעבור במהרה לידיהם של גורמי פשיעה וטרור.

אחד מגורמי הפשיעה והטרור הגדולים בלבנון, ארגון החיזבאללה כאמור, הביע התנגדות נחרצת להצעת החוק כבר מההתחלה, כך בדיווח של רשת אלערבייה. חברי הפרלמנט מטעם הארגון היו בין היחידים שהצביעו נגדה אתמול. בארגון מסבירים כי יש להם התנגדות דתית לשימוש בקנאביס, וגם טוענים שבניגוד למחקרים, תעשייה חוקית של גידול קנאביס לא באמת תספק יתרון כלכלי משמעותי למדינה.

הטענה של חיזבאללה לפיה ‘אין כסף בגידול קנאביס’ היא אירונית במיוחד, שכן הארגון הואשם פעמים רבות ע”י סוכנויות הביון ורשויות אכיפת החוק בארה”ב, אירופה, וישראל בכך שהוא מממן את פעילותו בין היתר על ידי גידול מאסיבי של קנאביס בעמק הבקאע בלבנון, והברחת החשיש שמופק ממנו לאירופה ולארה”ב, כמו גם לישראל.

בראיון לחדשות אמר שר החקלאות הלבנוני עבאס מורתדה כי “עמק הבקאע נחשב לאחד האזורים הטובים ביותר לגידול קנאביס, והיבול שגדל בו נחשב בין הטובים בעולם”. הוא הצהיר כי לפי הערכות שנמצאות בידיו, על כל קילומטר רבוע של שטח בעמק הבקאע ניתן להפיק כ-250 קילוגרם של תפרחות קנאביס.

“אם רק נמכור את היבול הגולמי כמו שהוא ב-50 דולר לקילו, נוכל לתמוך בחקלאים הלבנונים ולהבטיח רווחים מעולים עבור המדינה”, אמר מורתדה. “אבל אנחנו יכולים גם לקחת את זה צעד נוסף קדימה, על ידי הקמת מפעלים לעיבוד התוצר הגולמי והפקת תכשירים רפואיים ממנו, וכך להכפיל את הרווחים ולמשוך חברות זרות להשקיע בלבנון”, הוסיף.

עם זאת, הוא הדגיש כי החוק החדש מתיר רק גידול של קנאביס עם פחות מ-1% THC, מה שאומר שגידולי הקנאביס שקיימים כרגע בעמק הבקאע לצורך הפקת חשיש הם עדיין בלתי חוקיים. נותר לראות האם האיסור הזה על קנאביס שמכיל מעל 1% THC אכן ייאכף בפועל בעמק הבקאע.

על פי הערכות של מומחים בלבנון, שטחי הגידול בעמק הבקאע מתפרשים על פני כ-30 עד 40 אלף דונם, והם צפויים להתרחב משמעותית עם אישור החוק החדש. על פי נתוני האו”ם, לבנון הייתה יצואנית החשיש השלישית בגודלה בעולם בשנת 2018, אחרי אפגניסטן ומרוקו. בשנת 2017 היא דורגה גם כיצואנית הרביעית בגודלה בעולם של קנאביס על כל צורותיו.

מנגד, מנכ”ל משרד הבריאות הלבנוני, איסמעיל סוקרייה, הביע חשש מפני השתלטות של גורמים זרים על ענף הקנאביס החוקי במדינה. “במדינה קשת יום כמו שלנו, בה החוק אינו נאכף כהלכה, התרה של גידול קנאביס רפואי תוביל לשחיתות רחבה בממסד הרפואי, ולחדירה של כוחות פוליטיים ומגזריים שינסו להשתלט על התעשייה הזו ולנצל אותה למטרותיהם”, הוא הזהיר.

בחודש שעבר החרימה משטרת לבנון כ-25 טון של חשיש שהיה מיועד להברחה למדינות אפריקה, אחת מתפיסות הסמים הגדולות ביותר בהיסטוריה של המדינה. מאז שנות ה-90 נעצרו בלבנון יותר מ-30,000 אזרחים על ייצור, הברחה, או סחר בקנאביס.

בעשורים האחרונים נעשו נסיונות חוזרים ונשנים של הרשויות במדינה ושל ארגונים בינלאומיים לגרום לחקלאים בעמק הבקאע להפסיק לגדל קנאביס ולעבור לגדל יבולים אחרים. הניסיונות האלו כשלו בכל פעם משום שהרווח של חקלאי הבקאע מגידול יבולים אחרים קטן בהרבה, ואינו מספיק עבור פרנסתם.

בישראל גם כן יש תכנית להתרת שיווק ושימוש ב-CBD באופן חוקי, ומשרד הבריאות אף הפיק טיוטת חוק חדשה שממתינה כבר יותר משנה להקמת ממשלה. עם זאת ניסיונות להתיר גידול המפ חוקי בישראל עלו בתוהו כשפיילוט גידול שערך משרד החקלאות נחל כשלון חרוץ בגלל הליכי גידול בלתי מקצועיים.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר